4xWijzer
4xWijzer
Visie van het 4xWijzer model: Leren vanuit motivatie!
De vier stappen van 4xWijzer
De stappen zorgen voor een doorgaande lijn binnen de school.
De manier van werken wordt op deze manier herkenbaar gewaarborgd.
Dit model verzorgt de vakken: geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek, muziek, handvaardigheid en drama.
De V van Vragen
Het is belangrijk dat de leerkracht goed voor ogen heeft wat er geleerd moet worden, wat de (kern)doelen zijn. Samen de begeleidster van Klasse(n)Advies hebben wij alle doelen in vraagvorm per thema een plek krijgen binnen.
De 5 geselecteerd vragen worden aan het begin van de themaperiode met de leerlingen gecommuniceerd en bevinden zich op een centrale plek binnen de klas. De vragen zijn het uitgangspunt per thema, maar er wordt natuurlijk meer geleerd om de vragen heen. De leerkrachten zijn inhoudelijk deskundigen op het gebied van geschiedenis, aardrijkskunde en natuur en techniek.
De I van ik
Het zou een gemiste kans zijn om de aanwezige kennis van het kind te passeren. Hierom staan wij bij stap 2 stil bij de vragen: ‘’Wat weet ik al?’’ en ‘’Wat zou ik willen weten?’’. Hierdoor worden de leerlingen betrokken bij het onderwerp en wordt de kans geboden om diepgang te creëren bij het thema. Er wordt samen met de leerlingen een themamuur gemaakt van de verzamelde informatie. Hierbij zijn tientallen werkvormen beschikbaar om de opgedane kennis te herhalen in te trainen.
De E van Experimenteren en Ervaren
De leerlingen krijgen de gelegenheid om heet onderwerp op hun eigen manier te verkennen en onderzoeken. Hierbij komen de 21e Century Skills volledig tot zijn recht. De leerlingen werken vanuit hun motivatie zelfstandig aan het thema en de leerkracht heeft hierbij optimaal de tijd om leerlingen te begeleiden, te verdiepen en om vaardigheden aan te bieden. Er zijn veel diverse uitgewerkte keuze-opdrachten voor de leerlingen, vormgegeven vanuit de meervoudige intelligentie. Op deze manier wordt het werken aan het thema niet saai voor de leerlingen. De leerlingen onderzoeken zelf en zijn zelf eigenaar van het werkproces.
De R van Resultaat
Ieder thema wordt afgesloten met een kennistest en een reflectiemoment. Op deze manier bewijzen de leerlingen dat zij de minimumdoelen hebben gehaald en tonen de leerlingen aan wat zij hebben geleed. Passend bij het kind wordt de kennis getoetst, vanuit de meervoudige intelligentie. Wij volgen de leerlingen door middel van een rapportfolio.




Maak jouw eigen website met JouwWeb