Kanjertraining
Op 't Hoger'op wordt er gebruik gemaakt van de methode Kanjertraining. De training vormt voor scholen de leidraad op pedagogisch beleid te maken.
De training bestaat uit lessenserie met daarbij aansluitende oefening om de sfeer in de klas goed te houden of de sfeer in de klas te verbeteren. Hierbij kunt u denken aan afname van probleemgedrag en depressieve gevoelens of juist een toename van welbevinden en zelfwaardering. Doormiddel van de kanjertraining leren kinderen zich positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. De kanjertraining gaat dan ook van het volgende uit; wat je meemaakt is interessant, naar of vervelend, maar hoe je ermee omgaat is belangrijke, dat vormt je.
Doelen
De doelen van Kanjertraining zijn onder andere;
- Het versterken van sociale vaardigheden bij leerlingen.
- Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
- Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.
- Leren om verantwoordelijkheid te nemen.
- Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.
Petten
Bij de kanjertraining wordt er gebruik gemaakt van vier verschillende kleuren petten. Deze petten symboliseren een bepaalde vorm van gedrag.
- De witte pet: Het gedrag van een kind met de witte pet is rustig. Het kind is innerlijk beschaafd; het schreeuwt, pest en scheldt niet maar is te behulpzaam en te vertrouwen. Dit kind heeft respect voor zowel zichzelf als de ander.
- De zwarte pet: Het gedrag van een kind met de zwarte pet is brutaal. Het kind wil de baas zijn en doet dit door te manipuleren, te intimiteren, te bedreigen of conflicten op te zoeken. De zwarte pet wil alle bepalen maar nergens verantwoordelijk voor zijn.
- De gele pet: Het gedrag van een kind met de gele pet op is onopvallend. Het kind wil niet opvallen, is bang, verlegen of stil. Het kind wil er graag bij horen maar vindt alle bedreigend, eng of beangstigend. Door deze (bange en afhankelijke) houding, is de kans aanwezig dat het kind genegeerd of gepest wordt.
- De rode pet: Het gedrag van een kind met de rode pet is over het algemeen clownesk. Het kind wil opvallen en stelt zich uitdagend op. De rode pet wil er graag bij horen en doet dit door stoer te doen op een vervelende manier. Kinderen met de rode pet nemen geen verantwoordelijkheid voor wat ze doen maar wijzen snel naar de ander.
Het is niet zo dat de kanjertraining met deze omschreven ‘petten’ een kader willen geven voor al het gedrag dat kinderen vertonen. De training ziet kinderen niet als een bepaald kleur petje, maar je gedraagt je op een bepaald moment zo. Als leerkracht kan je dan aan het kind vragen ‘Zou je alsjeblieft de witte pet willen opdoen?’. Door deze vraag aan een kind te stellen, geef je hem/haar de mogelijkheid voor ander soort gedrag te kiezen. Met behulp van kanjertraining worden kinderen geholpen om verschillende soorten van gedragingen te ontdekken, er mee te spelen en uit te proberen. De indeling in gedragstypen is niet bedoeld om te diagnosticeren. Soms kan kanjertraining een kind niet helpen om zijn/haar gedrag aan te passen. Het kan zijn dat er iets ernstig aan de hand is met het kind of rond het kind. Specialistische hulp is in het laatste geval noodzakelijk.
Praktijk
Er zijn in groep 1 t/m 8 wekelijks Kanjertrainingen. Daarnaast verschijnt er regelmatig een nieuwsbrief met daarin een publicatie van de actuele thema’s en informatie voor ouders. Ons gehele team is gecertificeerd in het geven van de trainingen. Elk jaar zijn er zogenaamde ‘open lessen’, waarbij u as ouder(s) aan kunt deelnemen. Dit doen wij zodat u kan zien hoe uw kind(eren) de trainingen aangeboden krijgen en kunt u de trainingen zelf ervaren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb